Friday, October 19, 2007

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH MIASTA I GMINY SOBÓTKA

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH MIASTA I GMINY SOBÓTKA
na rok 2005

Wprowadzenie:

Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych zakłada, iż większość kompetencji
i środków finansowych jest zlokalizowanych na poziomie samorządów gmin, które z mocy ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uzyskały kompetencje do rozwiązywania problemów alkoholowych w społecznościach lokalnych. Gmina, z racji dysponowania największą wiedzą o lokalnych problemach, a także o dostępnych zasobach podejmuje środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do własnej społeczności.„Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy” (art. 41 ust 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).

Zadania te obejmują:

1. zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
2. udzielanie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjo-terapeutycznych,
4. wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
5. podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
6. wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

Kluczowym aktem prawnym, na podstawie, którego prowadzona jest realizacja wskazanych działań jest gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 41 ust. 2). Zadania ujęte w gminnym programie są inicjowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (art. 41 ust. 3), powołaną przez Burmistrza Miasta i Gminy, natomiast realizatorem programu, zgodnie z postanowieniami wynikającymi z zapisu w art. 41 ust. 2 jest Urząd Miasta i Gminy w Sobótce.


DIAGNOZA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH WYSTĘPUJĄCYCH W GMINIE:

1. Charakterystyka problemów
a) alkoholizm - W „Raporcie o stanie zdrowia na świecie 2002” stwierdza się, że w regionie europejskim alkohol zajmuje trzecie miejsce na liście dwudziestu czynników odpowiedzialnych za całokształt zaburzeń zdrowotnych, a w 2003 roku spożycie wódek w skali kraju wzrosło o 25%. Szacuje się, iż w 2003 r. średni poziom konsumpcji czystego alkoholu na jednego mieszkańca wynosił ok. 8–10 litrów.

Populacja osób, u których występują różne kategorie problemów alkoholowych w odniesieniu do gminy Sobótka (dane szacunkowe) *
- liczba osób uzależnionych od alkoholu ok. 2 % populacji - ok. 246 osób
- dorośli żyjący w otoczeniu alkoholika
(współmałżonkowie, rodzice) ok. 4 % populacji - ok. 491 osób
- dzieci wychowujące się w rodzinach
alkoholików ok. 4 % populacji - ok. 491 osób
- osoby pijące szkodliwie ok. 6 % populacji - ok. 737 osób
- osoby dorosłe i dzieci żyjące w otoczeniu
osoby pijącej szkodliwie ok. 8 % populacji - ok. 982 osób
Razem 2.947 osób

Gmina Sobótka liczy 12 281 mieszkańców (stan na 31 grudnia 2003 r.), wskazana wyżej grupa stanowi 24 % populacji gminy. Jest to grupa wymagająca wyspecjalizowanej pomocy lekarzy, terapeutów, prawników, pracowników socjalnych, policji i innych służb.

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zarejestrowała 136 osób nadużywających alkoholu i łamiących ogólnie przyjęte normy społeczne (z tego 29 w roku 2004). Zawieszono 29 spraw (poprawa sytuacji, abstynencja po przebytym leczeniu, zmiana miejsca zamieszkania, wycofanie sprawy przez osoby zgłaszające) Jedna osoba z zarejestrowanych zmarła, zgon ten miał bezpośredni związek z nadużywaniem alkoholu.

Wśród pacjentów Poradni Leczenia Uzależnień przy LROMR w Sobótce 108 osób to pacjenci z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania spowodowanymi użyciem alkoholu, 20 osób współuzależnionych, 11 to ofiary przemocy, a 9 pacjentów to osoby w kryzysie emocjonalnym.

Funkcjonariusze Komisariatu Policji w Sobótce przeprowadzili w 2004 r. 142 interwencje domowe, większość sprawców tych interwencji znajdowało się w stanie po spożyciu alkoholu, ci sprawcy przewożeni byli do Izby Wytrzeźwień. Komisariat skierował 17 wniosków do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Z raportu przygotowanego przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce wynika, że „na około 900 rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej w 35 rodzinach występuje problem nadużywania alkoholu, jest to 4 % rodzin” pozostających w sferze zainteresowań OPS. „Rodzinom z problemem alkoholowym brakuje wsparcia i terapii, szczególnie dla żon i dzieci alkoholików. Niewątpliwie rodzinom tym potrzebna jest indywidualna pomoc psychologa i terapia. Tylko wówczas istnieje szansa na uratowanie dzieci i kobiet przed całkowitą degradacją uczuć, załamaniem i zaburzeniem funkcjonowania w społeczeństwie.” Zdaniem pracowników Ośrodka 11 osób z podopiecznych już dzisiaj gotowe są do udziału w grupie wsparcia dla współuzależnionych.

Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nie przeprowadza oceny stopnia rozwoju problemów uzależnień, problemy te analizowane są w sytuacjach indywidualnych diagnoz uczniów. Zdobyte w ten sposób dane nie stanowią jednak, zdaniem Dyrektora placówki podstawy do wiarygodnej oceny skali występowania tych problemów.

Wyniki monitoringu** prowadzone w grudniu 2003 r. dają obraz na temat podaży i stosunku dorosłych obywateli naszej gminy do problemów uzależnień.
Zdaniem respondentów – ok. 90 % - uważa, że nadmierna i zdecydowanie za duża podaż alkoholu występuje w rejonach Sobótki, Sulistrowic i Rogowa Sobóckiego, a nawet w rejonach o najniższych wskaźnikach dominuje nadpodaż.
W 88,5 % respondenci opowiedzieli się za przyrostem ilości młodzieży używającej alkoholu w sposób widoczny. Wzrost problemu zaznacza się głównie w rejonie Sobótki i Świątnik.
Poczucie zagrożenia ze strony osób nadużywających alkoholu znacznie wzrosło i odczuwało je 47,7 % (w 1997 r. 18,45 %) respondentów (Wrocław 20,7 %). Poziom tego zagrożenia w osiedlach był różny. Najwyższe wskaźniki występowały w rejonach; Sobótka i Rogów Sobócki.

b) narkomania - Z badań przeprowadzonych w grudniu 2003 r. wynika, że 83,3% respondentów (w 1997 r. – 76,4%), osobiście zetknęło się z problemem narkomanii. Odsetek ten rozkłada się nierównomiernie i najwyższy występuje w Sobótce i Rogowie Sobóckim.
W 24, 7 % respondenci potwierdzają iż w okolicy ich zamieszkania grupuje się młodzież używająca środków odurzających. Zjawisko to dotyczy głównie Sobótki, Rogowa Sobóckiego i Rękowa. Zdaniem badanych wiek
młodzieży używającej środków odurzających waha się pomiędzy 13 a 20 rokiem życia. Według respondentów narkomanii używali głównie marihuany, opiatów, amfetaminy, środków wziewnych i LSD.

c) przemoc domowa - Komisariat Policji przeprowadził w roku 2004 -142 interwencje domowe, wszczęto 11 postępowań przygotowawczych o czyn z art. 207 KK – znęcanie się nad rodziną. W większości tych postępowań sprawcy to osoby nadużywające alkoholu

d) przemoc rówieśnicza – W roku 2004 nie odnotowano zwiększonej liczby aktów przemocy. Można przypuszczać, że jest to efekt prowadzonych intensywnie w szkołach programów profilaktycznych uczących jak radzić sobie z agresją, a także szerokich działań na rzecz integracji nowych roczników Gimnazjum Gminnego.

Dane zawarte w tej diagnozie obrazują skalę problemów, bezpośrednio lub pośrednio wywołanych uzależnieniami oraz potrzeby w zakresie budowy systemu, który świadczyć będzie pomoc psychiatryczną, psychologiczną, pedagogiczną, terapeutyczną, socjalną, prawną itp. tak licznej grupie mieszkańców gminy.
W tej kwestii gmina może tylko w niewielkim stopniu liczyć na wsparcie z zewnątrz, system wspierania, rozwoju profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień gmina musi zbudować sama.


2. Stan zasobów

W realizacji zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień gmina współpracuje z Komisariatem Policji, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Publiczną Poradnią Psychogiczno-Pedagogiczną w Sobótce, Leczniczo-Rehabilitacyjnym Ośrodkiem Medycyny Rodzinnej, placówkami oświatowo-wychowawczymi i opiekuńczymi.

Osoby i instytucje przygotowane do rozwiązywania problemów uzależnień

a) W szkołach prowadzonych przez gminę (6 szkół podstawowych i gimnazjum) zatrudnionych jest 124 nauczycieli, z czego ok. 68 zostało w różnym zakresie przeszkolonych i przygotowanych do prowadzenia profilaktyki uzależnień I stopnia. Z tej grupy intensywnie z młodzieżą pracuje obecnie 47 osób.
b) Na terenie gminy działa 9 świetlic środowiskowych realizujących zadania profilaktyki uzależnień. Świetlice te prowadzą osoby, które przeszły przeszkolenie w zakresie organizacji i prowadzenia świetlic środowiskowych, jest to siedem osób wspomagających także inne działania profilaktyczne o zasięgu ogólno gminnym.
Na terenie gminy działa także świetlica środowiskowa CARITAS prowadzona przez pedagogów wolontariuszy oraz 1 osobę przygotowaną do pracy w świetlicy profilaktycznej.
c) Większość z lekarzy zatrudnionych w publicznej służbie zdrowia przeszło szkolenie AUDIT dające im narzędzia do rozpoznawania osób pijących w sposób ryzykowny bądź szkodliwy dla swego zdrowia.
d) Na terenie gminy funkcjonuje Poradnia Leczenia Uzależnień na stałe zatrudniająca 1 terapeutę.
f) Gmina jest siedzibą Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
g) Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej są przeszkoleni w zakresie pomocy osobom uzależnionym i współuzależnionym (w stopniu podstawowym), 4 osoby przeszły przeszkolenie na temat pomocy ofiarom przemocy.
h) W lokalnej jednostce Policji 5 osób przeszło przeszkolenie w zakresie profilaktyki i na stałe współpracuje ze szkołami, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innymi służbami gminnymi.
i) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych liczy 6 osób; są to Burmistrz MiG, Pełnomocnik Burmistrza MiG ds. Problemów Uzależnień, przedstawiciel Komisariatu Policji, pracownik OPS, 2 nauczycieli – kuratorów społecznych z przygotowaniem z zakresu socjoterapii. Wszyscy członkowie przeszkoleni zostali w zakresie kompetencji Komisji oraz metod pracy z osobami zgłoszonymi.

3. Mapa problemów alkoholowych:
Na podstawie badań oraz analizy zgłoszeń wpływających do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, że regionami, w których problem alkoholizmu i nadużywania alkoholu, a co się z tym wiąże współuzależnienia, przemocy w rodzinie, demoralizacji i zaburzenia funkcjonowania w społeczeństwie są; Sobótka, Rogów Sobócki, Sulistrowice, Stary Zamek.
W większości rejony te pokrywają się z miejscami z wysokim wskaźnikiem nadpodaży alkoholu.

4. Przewidywana wysokość środków finansowych na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2005 roku wynosi 200 000 zł. z planowanych na rok 2005 dochodów oraz 135 000 zł z roku 2004.

Cele programu:

1. poprawa dostępności do leczenia odwykowego mieszkańców gminy,
2. wspieranie psychospołeczne i prawne osób poddawanych przemocy w rodzinie,
3. prowadzenie działań profilaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki szkolnej i rodzinnej,
4. współdziałanie merytoryczne i wspieranie finansowe instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych realizujących zadania gminne z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych.
5. zmniejszenie ilości przypadków naruszeń prawa ustanowionego w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
6. działania na rzecz poszerzania zasobów gminy, przygotowanie osób do pracy z osobami potrzebującymi pomocy,
7. wspieranie reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.


KATEGORIE ZADANIOWE PROWADZĄCE DO OSIĄGNIĘCIA WSKAZANYCH WYŻEJ CELÓW:

1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:

realizacja poprzez:

1.1 Prowadzenie punktu konsultacyjno – motywującego do podjęcia leczenia odwykowego i diagnozującego sytuację rodziny osób nadużywających alkoholu, a także udzielającego wsparcia ofiarom przemocy domowej. Działalność Punktu poszerzona o telefon zaufania.
25.300,-
Ocena skuteczności zadania: Analiza ilości zgłoszeń do punktu i ilości mieszkańców gminy podejmujących leczenie odwykowe. Ilość zainicjowanych interwencji w przypadku zdiagnozowania przemocy.

1.2. Wspieranie organizacyjne i finansowe dodatkowych programów diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych w Poradni Leczenia Uzależnień przy LROMR w Sobótce. 20.000,-
Ocena skuteczności zadania: Analiza okresów utrzymywania abstynencji alkoholowej przez osoby uczestniczące w programach. Ilość osób podejmujących terapię.

1.3. Organizacja i wsparcie organizacyjne, finansowe i merytoryczne grupy edukacyjno-motywującej do leczenia osób uzależnionych od alkoholu w oparciu o program „Czy jestem uzależniony”. Program prowadzi do wyrobienia i wzmocnienia postaw trzeźwościowych u osób w specyficznej sytuacji społecznej. 6.000,-
Ocena skuteczności zadania: Obserwacja zachowań demonstrowanych w czasie zajęć. Relacje uczestników i ich odczucia na temat polepszenia jakości życia, poprzez utrzymywanie abstynencji od alkoholu i innych środków chemicznych zmieniających nastrój. Analiza okresów utrzymywania abstynencji.

1.4. Wdrożenie procedury programu AUDIT (test rozpoznawania zaburzeń związanych z piciem alkoholu). 200,-
Ocena skuteczności zadania: analiza ilości zdiagnozowanych pacjentów pijących
szkodliwie.

1.5. Merytoryczne i finansowe wsparcie Ruchu Anonimowych Alkoholików, 500,-
Ocena skuteczności zadania: Analiza ilości nawrotów w chorobie alkoholowej.

2. Udzielanie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:

realizacja poprzez:

2.1. Prowadzenie postępowań administracyjnych wobec zgłaszanych do Gminnej Komisji Rozwią-
zywania Problemów Alkoholowych osób nadużywających alkoholu; zlecanie wywiadów środo-
wiskowych, kontakt z OPS i Policją, rozmowy profilaktyczne i motywujące, skierowania na
badania sądowo-psychiatryczne w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, kierowanie do sądu
wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. W szczególnych sytuacjach rodzinnych
(np. dobro małoletnich dzieci) pokrywanie kosztów związanych z zabiegiem wszycia
Esperalu. 12.900,-
Ocena skuteczności zadania: analiza czasokresu trwania postępowania w Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Analiza ilości wniosków do sądu za-kończonych ustanowieniem obowiązku leczenia. Analiza okresów czasowych od skie-rowania do biegłego, do czasu wydania opinii. Analiza wniosków biegłego z wydanymi orzeczeniami sądów.

2.2. Uruchomienie grupy wsparcia dla współuzależnionych, wsparcie merytoryczne i finansowe. 5.300,-
Ocena skuteczności zadania: Obserwacja zachowań demonstrowanych w czasie za-jęć. Relacje uczestników i ich odczucia na temat polepszenia jakości życia w rodzinie, poprzez zmianę zachowań i stosunku do problemu uzależnień i osoby uzależnionej.

2.3. Kontynuacja działania i poszerzenie oferty punktu konsultacyjnego o ofertę dla ofiar przemocy w rodzinie.
Ocena skuteczności zadania: Analiza ilości osób zgłaszających się do punktu, badanie zakresu pomocy i oczekiwań osób zgłaszających się do punktu.

2.4. Realizacja procedury Niebieskiej Karty przez Ośrodek Pomocy Społecznej we współpracy z Policją i Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Ocena skuteczności zadania: Analiza ilości występujących przypadków przemocy w rodzinie, ilości wniosków o przeprowadzenie postępowań, wniosków skierowanych do prokuratury oraz wydanych wyroków.


3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.

realizacja poprzez:

3.1.Realizację na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo – wychowawczych
programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, odpowiadających standardom
wyznaczonym przez technologie profilaktyczne;

3.1.1 Szkoła Podstawowa w Świątnikach;
a) Tworzymy grupę, tworzymy siebie. Uczymy się żyć i pracować w środowisku – świetlica
środowiskowa. Integracja, przełamywanie barier komunikacyjnych, nauka umiejętności pozy-
tywnego rozładowywania napięć. Program poszerzony o realizację programu„Cukierki” (praca
z bajką profilaktyczno-wychowawczą) kierowanego do uczniów klas I – III, zajęcia artoterapii
(pracownia ceramiczna), a także kampanię antynikotynową realizowaną we współpracy z
Leczniczo-Rehabilitacyjnym Ośrodkiem Medycyny Rodzinnej w Sobótce. 8.000,-
Ocena skuteczności zadania; Test socjometryczny, ankieta porównawcza, analiza prac
uczniów.

b) Program „Domowi Detektywi – Jaś i Małgosia na tropie” – wczesna profilaktyka skierowa-
na do uczniów kl. IV – VI. Celem programu jest opóźnianie inicjacji alkoholowej i ograniczanie
skali problemów związanych ze spożywaniem alkoholu przez nastolatków. Program
kierowany do uczniów i ich rodziców. 1.150,-
Ocena skuteczności zadania; Ankieta porównawcza, analiza prac uczniów, prezentac-
ja prac w obecności rodziców.

c) Profilaktyczne zajęcia sportowe. Nauka zdrowego stylu życia i zasad fair play. 2.200,-
Ocena skuteczności zadania; ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych relacji.

d) Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez aktywne i twórcze formy pracy – zapobieganie Syndromom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych – program profilaktyczno-terapeutyczny dla uczniów klas IV- VI. Kontynuacja realizacji z roku 2004. 1.600,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna po zakończeniu programu, analiza
informacji zwrotnych zebranych od uczniów i ich rodziców.

e) Szkoła dla rodziców – jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas
mówiły? Program poprawiający komunikację na linii rodzice-dzieci i przeciwdziałający 400,-
przemocy w rodzinie.
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

f) „Kiszone ogórki” program profilaktyki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem
uzależnień od nikotyny kierowany do uczniów klas IV – VI 1.050,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna

g) Pokonajmy wściekłość i agresję – program profilaktyczny do realizacji na zielonej szkole.
600,-
Ocena skuteczności zadania; Codzienne „rundki” rozpoczynające i podsumowujące
poszczególne warsztaty tematyczne. Analiza wypowiedzi dzieci i ich prac
plastycznych, ankieta.


3.1.2. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sobótce;

a) „Odnaleźć siebie” – program profilaktyczno-wychowawczy dla klas VI, uczący umie-
jętności wyrażania uczuć, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresowych, pod presją,
budujący pozytywną samoocenę. 1.140,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna.

b) „Cukierki” – program wczesnej profilaktyki adresowany do uczniów klas I – III, przygoto-
wujący dzieci do samodzielnego dokonywania wyborów właściwych dla własnego zdrowia i
zdrowia innych ludzi. Przekazywanie podstawowych informacji dotyczących środków uzależ-
niających, kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi.
1.080,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna

c) Program „Domowi Detektywi – Jaś i Małgosia na tropie” – wczesna profilaktyka skiero-
wana do uczniów kl. IV – VI. Celem programu jest opóźnianie inicjacji alkoholowej i ograni-
czanie skali problemów związanych ze spożywaniem alkoholu przez nastolatków. Program
kierowany do uczniów i ich rodziców. 420,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna, analiza prac uczniów, prezentacja
prac w obecności rodziców.

d) Profilaktyczne zajęcia sportowe. Nauka zdrowego stylu życia i zasad fair play. 1.350,-
Ocena skuteczności zadania; ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych relacji.

e) Program treningu zachowań asertywnych dla klas I-III. Budowanie postaw asertywnych,
wiary we własne siły, pewności siebie, poszanowania innych. 1.650,-
Ocena skuteczności zadania; Analiza zachowań uczestników, ich prac plastycznych,
treści zawartych na planszach powstałych w trakcie realizacji programu.

f) „Kiszone ogórki” program profilaktyki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem
uzależnień od nikotyny kierowany do uczniów klas IV – VI. 1.400,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

g) Poznajemy siebie – integracja i profilaktyka przeciw agresji – program realizowany w
trakcie zielonej szkoły. Adresowany do klas III. Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych
uczuć, radzenia sobie ze złością i agresją. 1.000,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna, analiza prac uczniów.

h) Szkolenie warsztatowe z zakresu narkomanii dla rady pedagogicznej. 2.200,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna.


3.1.3. Szkoła Podstawowa w Rękowie;

a) Środowiskowa świetlica profilaktyczna „Uczymy się żyć i pracować w środowisku”. Inte-
gracja, przełamywanie barier komunikacyjnych, nauka umiejętności pozytywnego rozładowy-
wania napięć. Program poszerzony o realizację zajęć internetowych oraz redakcję gazetki
lokalnej z treściami edukacyjnymi na temat zagadnień uzależnień. 4.500,-
Ocena skuteczności zadania: analiza kontaktów interpersonalnych uczestników zajęć,
egzemplarze gazetki lokalnej, wyniki konkursów i prac.

b) Profilaktyka uzależnień w środowisku szkoły podstawowej. Program edukacyjno-
profilaktyczny dostarczający uczniom podstawowej wiedzy na temat uzależnień (alkoholizm,
narkomania, lekomani), mający za zadanie opóźnianie inicjacji alkoholowej i sięgania po inne
środki zmieniające świadomość. 500,-
Ocena skuteczności zadania; Ankieta ewaluacyjna.

c) Umiem wyrażać swoje emocje – artoterapia. Program kierowany do uczniów mających
problemy z wyrażaniem swoich emocji, podnoszący poczucie własnej wartości i uczący
pracy w zespole. 1.400,-
Ocena skuteczności zadania; Ankieta ewaluacyjna, analiza prac uczestników zajęć.

d) Teatr profilaktyczny – Rękawiczka. Przekazywanie treści z zakresu edukacji profilaktyki
uzależnień poprzez twórcze formy teatralne. Odpowiedni dobór scenariuszy poruszający
problemy nurtujące młodzież i podpowiadających jak je rozwiązywać i niwelować szkody.
Ocena skuteczności zadania; ankiety po każdym widowisku. 2.600,-

e) „Sportowo to zdrowo” - Profilaktyczne zajęcia sportowe. Nauka zdrowego stylu życia i
zasad fair play. 1.100,-
Ocena skuteczności zadania; ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych
relacji.

f) „Kiszone ogórki” program profilaktyki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem uzależnień od nikotyny kierowany do uczniów klas IV – VI. 1.050,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

g) Szkoła dla rodziców – jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas
mówiły? Program poprawiający komunikację na linii rodzice-dzieci i przeciwdziałający
przemocy w rodzinie. 400,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna


3.1.4. Szkoła Podstawowa w Mirosławicach.

a) „Spójrz inaczej” - program profilaktyczny kształtujący osobowość dziecka i wspierający
jego rozwój. 1.500,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

b) „Jestem” – warsztaty wspierające rozwój osobisty i społeczny dzieci ze środowisk zagro-
żonych niedostosowaniem społecznym. Rozwijanie komunikacji i prawidłowych relacji w grupie
społecznej, podnoszenie poziomu samooceny, wspieranie wychowawczej funkcji rodziny.
100,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna, analiza kart pracy uczniów.

c) „Sportowo to zdrowo” - Profilaktyczne zajęcia sportowe. Nauka zdrowego stylu życia
zasad fair play. 2.000,-
Ocena skuteczności zadania; ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych relacji.

d) Wychowanie poprzez gry i zabawy przeciwko agresji. Program profilaktyczno-
terapeutyczny dla uczniów klas IV – VI mający na celu m.in. eliminowanie zachowań agre-
sywnych, kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w sytuacjach
trudnych, zmniejszanie ryzyka sięgania po środki uzależniające. 700,-
Ocena skuteczności zadania; ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych
relacji, konsultacje z nauczycielami i pedagogiem szkolnym.

e) „Kiszone ogórki” program profilaktyki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem
uzależnień od nikotyny kierowany do uczniów klas IV – VI. 1.050,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.


3.1.5. Szkoła Podstawowa Nr 2 w Sobótce

a) „Mój styl życia - bez przemocy i agresji, bez odrzuceń z grupy, bez uzależnień”.
Program warsztatowy dla klas IV – VI. 5.625,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna.

b) „Cukierki” – program wczesnej profilaktyki adresowany do uczniów klas I – III, przygoto-
wujący dzieci do samodzielnego dokonywania wyborów właściwych dla własnego zdrowia i
zdrowia innych ludzi. Przekazywanie podstawowych informacji dotyczących środków uzależ-
niających, kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi.
800,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna.

c) „Spójrz inaczej”- program profilaktyczny kształtujący osobowość dziecka i wspierający
jego rozwój. 1.000,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

d) „Być dobrym dla siebie i innych”– nauka komunikacji, uczenie rozwiązywania konfliktów,
radzenia sobie ze stresem i agresją, zmniejszanie ryzyka sięgania po środki uzależniające.
4.500,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna

e) „Sport szkolny wolny od uzależnień” – Profilaktyczne zajęcia sportowe. Nauka zdrowego
stylu życia i zasad fair play, poszerzenie wiedzy o szkodliwym działaniu środków odurzają-
cych i nikotyny na organizm młodego sportowca. 600,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna

f) Program „Domowi Detektywi – Jaś i Małgosia na tropie” – wczesna profilaktyka skiero-
wana do uczniów kl. IV – VI. Celem programu jest opóźnianie inicjacji alkoholowej i ograni-
czanie skali problemów związanych ze spożywaniem alkoholu przez nastolatków. Program
kierowany do uczniów i ich rodziców. 2.000,-
Ocena skuteczności zadania; Ankieta porównawcza, analiza prac uczniów,
prezentacja prac w obecności rodziców.

g) „Kiszone ogórki” program profilaktyki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem
uzależnień od nikotyny kierowany do uczniów klas IV – VI. 1.050,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.


3.1.6. Szkoła Podstawowa w Rogowie Sobóckim

a) Szkolna świetlica profilaktyczna - Uczymy się żyć i pracować w środowisku. Integracja,
przełamywanie barier komunikacyjnych, nauka umiejętności pozytywnego rozładowywania
napięć. 6.000,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

b) „Sportowo to zdrowo” - Profilaktyczne zajęcia sportowe. Nauka zdrowego stylu życia i
zasad fair play. 2.000,-
Ocena skuteczności zadania; ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych relacji.

c) „Bawimy się bezpiecznie” - program dla klas III. Przekazywanie podstawowych
informacji dotyczących środków uzależniających, kształtowanie umiejętności troski
o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi. 150,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna, ocena prac uczniów.

d) „Kiszone ogórki” program profilaktyki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem
uzależnień od nikotyny kierowany do uczniów klas IV – VI. 1.050,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

e) „Cukierki” – program wczesnej profilaktyki adresowany do uczniów klas I – III,
przygotowujący dzieci do samodzielnego dokonywania wyborów właściwych dla własnego
zdrowia i zdrowia innych ludzi. Przekazywanie podstawowych informacji dotyczących
środków uzależniających, kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w
relacjach z innymi. Autorska kontynuacja rozwiniętego programu. 450,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna..

f) Wychowanie poprzez gry i zabawy przeciwko agresji. Program profilaktyczno-
terapeutyczny dla uczniów klas IV – VI mający na celu m.in. eliminowanie zachowań agre-
sywnych, kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w sytuacjach
trudnych, zmniejszanie ryzyka sięgania po środki uzależniające. 700,-
Ocena skuteczności zadania; ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych
relacji, konsultacje z nauczycielami i pedagogiem szkolnym.

g) „Spójrz inaczej” - program profilaktyczny kształtujący osobowość dziecka i wspierający
jego rozwój. 200,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna

h) Szkoła dla rodziców – jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas
mówiły? Program poprawiający komunikację na linii rodzice-dzieci i przeciwdziałający
przemocy w rodzinie. 400,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna


3.1.7. Gimnazjum Gminne w Sobótce

a) Program profilaktyczno-edukacyjny – „Samopoznanie i planowanie własnej ścieżki
kształcenia i kariery zawodowej”. 1.050,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna

b) „Muzyka łagodzi obyczaje” – rozwój wrażliwości emocjonalnej, wzbogacanie
zainteresowań, niwelowanie różnic w poziomie świadomości kulturalnej dzieci ze środowisk
wiejskich. Program kierowany do wybranej grupy uczniów zaniedbanych i nadpobudliwych
psychoruchowo. 2.200,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

c) „Głowa do góry” – wspieranie wychowawczej roli rodziny, nauka wytrwałości oraz
kształtowanie rozsądnej postawy w razie niepowodzeń szkolnych 2.000,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

d) Świetlica profilaktyczna – rozwój osobowości przez sztukę. 10.000,-
Ocena skuteczności zadania: ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych
relacji, konsultacje z nauczycielami i pedagogiem szkolnym, ocena prac.

e) „Sportowo to zdrowo” - Profilaktyczne zajęcia sportowe. Nauka zdrowego stylu życia i
zasad fair play. 5.000,-
Ocena skuteczności zadania; ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych
relacji.

f) Program integracyjno-profilaktyczny realizowany w trakcie zielonej szkoły. Kontynuacja
działań zmierzających w kierunku zmniejszania poziomu agresji, nauka pracy w zespole,
podnoszenie poczucia własnej wartości wśród słabszych emocjonalnie uczniów.
Zmniejszanie ryzyka sięgania po środki uzależniające. 22.000,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna.


3.1.8. Powiatowy Zespół Szkół Nr 3 w Sobótce

a) Zajęcia adaptacyjno-integracyjne dla klas I – wzajemne poznanie uczniów, samopoz-
nanie, tworzenie warunków bezpiecznej grupy, pogłębianie umiejętności współpracy,
zmniejszanie ryzyka sięgania po środki uzależniające. 450,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna.

b) Trening antystresowy dla klas III – kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
w trudnych sytuacjach życiowych. 600,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna

c) Program zajęć warsztatowych z zakresu aktywnego poszukiwania zatrudnienia,
przeznaczony dla uczniów klas III. Program przeciwdziałający izolacji społecznej,
bezradności. 900,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna

d) Program zajęć warsztatowych z zakresu edukacji seksualnej i profilaktyki AIDS,
przeznaczony dla klas I – III. 900,-
Ocena skuteczności zadania: Ankieta ewaluacyjna


3.2. Udział w kampaniach edukacyjnych i profilaktycznych;
a) Zachowaj trzeźwy umysł. 2.500,-
Ocena skuteczności zadania: Ocena zainteresowania młodzieży imprezami, w trakcie,
których odstępuje się od skojarzeń związanych z promowaniem napojów alkoholowych.

b) Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony 500,-
Ocena skuteczności zadania; Ocena sytuacji poprzez wzmożone kontrole punktów
sprzedaży i podawania alkoholu. Ankieta ewaluacyjna wśród młodzieży i dorosłych
mieszkańców środowiska.

3.3. Wdrażanie pozalekcyjnych zajęć sportowych do programów profilaktyki środowiskowej.
a) Sportowa świetlica profilaktyczna w Księginicach Małych 4.500,-
b) Sportowa świetlica profilaktyczna w Będkowicach 2.300,-
c) Sportowa świetlica profilaktyczna w Sobótce 6.800,-
d) Doposażenie świetlic i placów zabaw w plenerowe stoły do tenisa stołowego i inne urządzenia sportowe. 30.000,-
Ocena skuteczności zadania: ocena ilości uczestników, analiza ich wzajemnych
relacji, ocena wpływu dodatkowych zajęć sportowych na atrakcyjność
środowiskowych programów profilaktycznych.

3.4. Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych.
a) środowiskowa świetlica profilaktyczna w Sulistrowicach z programem poszerzonym o zajęcia sportowe, 6.800,-
b) środowiskowa świetlica profilaktyczna w Rogowie Sobóckim z programem poszerzonym o zajęcia sportowe, 6.800,-
c) świetlica profilaktyczna w Sobótce Zachodniej, 4.700,-
d) świetlica profilaktyczna w Kryształowicach, 8.000,-
e) świetlica profilaktyczna w Sobótce przy Szkole Podstawowej Nr 1, 8.500,-
f) profilaktyczna świetlica środowiskowa w Sobótce na Osiedlu Korczaka 4.500,-
g) profilaktyczna świetlica środowiskowa w Sobótce przy ul. Św.Jakuba 4.500,-
Ocena skuteczności zadania: Ilość nowych programów, oraz badanie skuteczności
tych programów poprzez analizowanie funkcjonowania społecznego uczestników.

3.5. Warsztat dla osób prowadzących świetlice profilaktyczne rozwijający ich umiejętności
rozpoznawania i pracy z dzieckiem doznającym przemocy. 2.500,-
Ocena skuteczności zadania: ilość zgłoszeń o występujących aktach przemocy,
ocena zmiany zachowań dzieci dokonywana w porozumieniu z wychowawcami i
pedagogami szkolnymi.

3.6. Szkolenie lokalnych wykonawców programu profilaktyczno-wychowawczego
„Spójrz Inaczej” i „Spójrz inaczej na agresję”. 3.500,-
Ocena skuteczności zadania: ilość przygotowanych realizatorów, opracowane
programy szkolne.

3.7. Organizacja dorocznego Forum Oświatowego poświęconego profilaktyce uzależnień,
mającego na celu opracowanie analizy stanu, określenia potrzeb, wybrania metod
rozwiązywania problemów, opracowanie założeń do programu profilaktyki na rok 2006 w
części dotyczącej profilaktyki szkolnej. 300,-

4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:

realizacja poprzez

4.1. Szkolenie dla funkcjonariuszy Policji – szkolenie poszerzające umiejętności interper-
sonalne oraz zwiększające wiedzę na temat zachowań ludzi, patologii psychicznej i degeneracji form życia społecznego. Wpłynie na skuteczniejsze działanie zawodowe, poznanie psychicznej sytuacji sprawcy i ofiary, pomoże w eliminowaniu psychologicznych kosztów pracy zawodowej. 1.000,-
Ocena skuteczności zadania; ankieta ewaluacyjna.

4.2. Doposażenie Punktu Profilaktyki w sprzęt niezbędny do opracowywania i powielania materiałów edukacyjnych i innych niezbędnych do realizacji poszczególnych elementów programu gminnego. 5.000,-

4.3. Szkolenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poszerzające umiejętności w kontaktach z osobami zgłoszonymi do Komisji oraz związane ze zmiana przepisów prawa. Kwartalne konferencje i szkolenia pełnomocników ds. problemów uzależnień. 2.000,-

5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego:

realizacja poprzez:

5.1. Monitorowanie przestrzegania przepisów określonych w art. 131 (zakaz reklamy napojów alkoholowych) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Ocena efektów programu: Analiza materiałów sprawozdawczych z realizacji programu z wnioskami. 1.000,-

5.2. Monitorowanie przestrzegania przepisów określonych w art. 15 (zakaz sprzedaży i podawania alkoholu osobom nieletnim, nietrzeźwym i na kredyt) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 1.000,-
Ocena efektów programu: Analiza materiałów sprawozdawczych z realizacji programu z wnioskami.

6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

realizacja poprzez:

6.1. Monitorowanie skali problemów związanych z wykluczeniem społecznym.
Ocena efektów programu: roczny raport na temat skali zjawiska oraz potrzeb w zakresie jego rozwiązywania.


Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Za pracę w Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych każdemu z jej członków przysługuje wynagrodzenie w wysokości 10 % minimalnego wynagrodzenia. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie listy wypłat sporządzanej w oparciu o listy obecności na posiedzeniach Komisji. Członkowi Komisji, który nie brał udziału w jej pracach w ciągu danego miesiąca nie przysługuje wynagrodzenie.


Zasady finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania problemów alkoholowych, wysokość stawek
1. Przekazywanie środków na realizacje poszczególnych elementów Programu następuje po podpisaniu Porozumień zawieranych pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy Sobótka, a jednostką
odpowiedzialną za realizację poszczególnych zadań (dotyczy to placówek oświatowych oraz
Leczniczo-Rehabilitacyjnego Ośrodka Medycyny Rodzinnej w Sobótce, dla których gmina jest
organem założycielskim).

2. Stawka godzinowa dla nauczycieli realizujących programy profilaktyczne w szkołach macierzystych wynosi 15 zł brutto za godzinę zajęć realizowanych poza godzinami zatrudnienia. Jeżeli program realizowany jest w ramach godzin dydaktycznych nauczyciel nie otrzymuje dodatkowego wynagrodzenia za realizację programu.

3. Stawka dla osób prowadzących zajęcia w świetlicach profilaktycznych wynosi 18 zł brutto za godzinę.

4. Stawka za dyżur w punkcie konsultacyjnym wynosi 18 - 25 zł brutto za godzinę.

5. Stawka godzinowa dla realizatorów ćwiczeń profilaktycznych dla młodzieży wynosi 25 – 50 zł brutto za godzinę zajęć realizowanych w oparciu o programy autorski.

6. Stawka godzinowa dla realizatorów zajęć terapeutycznych dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ofiar przemocy wynosi 25 – 50 zł.

7. Stawka za sporządzenie wywiadu środowiskowego wynosi 32 zł brutto.

8. Stawka za przeprowadzenie badania i wydanie opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu oraz wskazanie typu placówki leczniczej wynosi 162 zł brutto.


Kosztorys

Nr zad. Nazwa zadania Koszty ogółem Zakupy materiał. i wypos. Zakupy pozost.usług Umowy Zakup energii Podróże służb.
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:1.1. Prowadzenie punktu konsultacyjnego z tel. zaufania 3x 2 godz./tyg.- remont pomieszczeń- wyposażenie (meble, sprzęt rtv, tablice, itp.),- abonament telefoniczny1.2. Wspieranie organizacyjne i finansowe dodatkowych programów diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych w Poradni Leczenia Uzależnień przy LROMR w Sobótce.1.3. Wsparcie finansowe dodatkowych programów diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych w Poradni Leczenia uzależnień przy LROMR w Sobótce1.4. Wdrożenie procedury programu AUDIT (test rozpoznawania zaburzeń związanych z piciem alkoholu)1.5. Wsparcie ruchu AA 5.700,-9.000,-10.000,-600,-20.000,-6.000,-200,-500,- 10.000,-200,-500,- 9.000,-600,-20.000,- 5.700,-6.000,-
2. Udzielanie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie: 2.1. Prowadzenie postępowań administra- cyjnych wobec zgłaszanych do GKRPA osób nadużywających alkoholu; - Wynagrodzenia czł. GKRPA, - wywiady środowiskowe,- badania sądowo- psychiatryczne, - zabiegi wszycia Esperalu,- szkolenia,- materiały biurowe2.2. Uruchomienie grupy wsparcia dla współuzależnionych, 2.3. Kontynuacja działania i poszerzenie oferty punktu konsultacyjnego dla ofiar przemocy w rodzinie.2.4. Realizacja procedury Niebieskiej Karty przez OPS we współpracy z Policją i GKRPA 6.000,-1.000,-3.300,-600,-1.500,-500,-5.300,- 500,- 600,-1.500,- 6.000,-1.000,-3.300,-5.300,-
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.3.1. Realizację na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo – wychowawczych programów profilaktycznych...;3.1.1. Szkoła Podstawowa w Świątnikach;a) świetlica środowiskowa.b) Program „Domowi Detektywi...”,c) Profilaktyczne zajęcia sportowe,d) Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez aktywne i twórcze formy pracy...e) Szkoła dla rodziców,f) „Kiszone ogórki” , g) pokonajmy wściekłość i agresję3.1.2. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sobótcea) Odnaleźć siebie”,b) „Cukierki,c) Domowi Detektywi,d) Profilaktyczne zajęcia sportowe,e) Program treningu zachowań asertywnych dla klas I-III,f) Kiszone ogórki”,g) Poznajemy siebie – integracja i profilaktyka przeciw agresji,h) Szkolenie warsztatowe z zakresu narkomanii dla rady pedagogicznej3.1.3. Szkoła Podstawowa w Rękowiea) Środowiskowa świetlica profilakt.,b) Profilaktyka uzależnień w środowisku szkoły podstawowej,c) Umiem wyrażać swoje emocje – artoterapia.,d) Teatr profilaktyczny – Rękawiczka,e) Sportowo to zdrowo”,f) Kiszone ogórki”,g) Szkoła dla rodziców,3.1.4. Szkoła Podstawowa w Mirosławicacha) Spójrz Inaczej,b) Jestem” – warsztaty wspierające rozwój dziecka,c) „Sportowo to zdrowo”,d) Wychowanie poprzez gry i zabawy przeciwko agresji, e) Kiszone ogórki”,3.1.5. Szkoła Podstawowa Nr 2 w Sobótcea) Mój styl życia – bez przemocy i agresji,b) Cukierki,c) Spójrz Inaczej,d) Być dobrym dla siebie i innych,e) Sport szkolny wolny od uzaleznień,f) Domowi Detektywi, g) Kiszone ogórki,3.1.6. Szkoła Podstawowa w Rogowie Sobóckima) Szkolna świetlica profilaktyczna,b) Sportowo to zdrowo,c) Bawimy się bezpiecznie,d) Kiszone ogórki,e) Cukierki,f) Wychowanie przez gry i zabawy przeciwko agresji,g) Spójrz inaczej, h) Szkoła dla rodziców,3.1.7. Gimnazjum Gminne w Sobótcea) Samopoznawanie i planowanie własnej ścieżki kształcenia,b) Muzyka łagodzi obyczaje,c) Głowa do góry,d) Świetlica profilaktyczna,e) Sportowo to zdrowo,f) zielona szkoła3.1.8. Powiatowy Zespół Szkól Nr 3a) zajęcia adaptacyjno-integracyjne dla klas I,b) trening antystresowy dla klas III,c) warsztat z zakresu aktywnego poszukiwania zatrudnienia,d) program zajęć warsztatowych z zakresu edukacji seksualnej i profilaktyki AIDS,3.2. Udział w kampaniach edukacyjnych i profilaktycznych;a) Zachowaj trzeźwy umysł,b) Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony.3.3. Wdrażanie pozalekcyjnych zajęć sportowych do programów profilaktyki środowiskowej;a) sportowa świetlica profilaktyczna w Księginicach Małychb) sportowa świetlica profilaktyczna w Będkowicachc) sportowa świetlica profilaktyczna w Sobótced) doposażenie świetlic i placów zabaw w plenerowe stoły do tenisa stołowego i inne urządzenia sportowe 3.4. Kontynuacja i uruchomienie nowych programów profilaktycznych w świetlicach środowiskowych;a) środowiskowa świetlica profilaktyczna w Sulistrowicach z programem poszerzonym o zajęcia sportowe,b) środowiskowa świetlica profil. w Rogowie Sobóckim z programem poszerzonym o zajęcia sportowe,c) świetlica profilaktyczna w Sobótce Zachodniej,d) świetlica profilaktyczna w Kryształowicach,e) świetlica profilaktyczna w Sobótce przy Szkole Podstawowej Nr 1,f) profilaktyczna świetlica środowiskowa w Sobótce na Osiedlu Korczaka,g) profilaktyczna świetlica środowiskowa w Sobótce przy ul. Św.Jakuba.3.5. Warsztat dla osób prowadzących świetlice profilaktyczne rozwijający ich umiejętności rozpoznawania i pracy z dzieckiem doznającym przemocy.3.6. Szkolenie lokalnych wykonawców programu „Spójrz Inaczej”,3.7. Profilaktyczne Forum Oświatowe 8.000,- 1.150,-2.200,-1.600,-400,-1.050,-600,-1.140,-1.080,-420,-1.350,-1.650,-1.400,-1.000,-2.200,-4.500,-500,-1.400,-2.600,-1.100,-1.050,-400,-1.500,-100,-2.000,-700,-1.050,-5.625,-800,-1.000,-4.500,-600,-2.000,-1.050,-6.000,-2.000,-150,-1.050,-450,-700,-200,-400,-1.050,-2.200,-2.000,-10.000,-5.000,-22.000,-450,-600,-900,-900,-2.500,-500,-4.500,-2.300,-6.800,-30.000,-6.800,-6.800,-4.700,-8.000,-8.500,-4.500,-4.500,-2.500,-3.500,-300,- 2.000,-2.500,-500,-1.000,-500,-1.500,- 24.000,-1.500,-1.500,-1.000,-2.000,-1.500,-1.000,-1.000,-300,- 4.000,-1.150,-2.200,-1.600,-1.050,-600,-1.140,-1.080,-420,-1.350,-1.650,-1.400,-1.000,-2.200,-4.500,-500,-1.400,-2.600,-1.100,-1.050,-1.500,-100,-2.000,-1.050,-5.625,-800,-1.000,-4.500,-600,-2.000,-1.050,-2.000,-2.000,-150,-1.050,-450,-200,-2.200,-2.000,-2.200,-5.000,-22.000,-6.000,-2.500,-3.500,- 2.000,-400,-400,-700,-4.000,-700,-400,-1.050,-7.800,-450,-600,-900,-900,-3.500,-1.800,-5.300,-5.300,-5.300,- 3.500,-6.000,-7.000,-3.500,-3.500,- 200,-
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych4.1. Szkolenie dla funkcjonariuszy Policji4.2. Doposażenie Punktu Profilaktyki 4.3. Szkolenie Członków GKRPA 1.000,-5.000,-2.000,- 4.000,- 1.000,-1.800,- 1.000,- 200,-
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;5.1. Monitorowanie przestrzegania przepisów określonych w art. 131 (zakaz reklamy napojów alkoholowych) 5.2. Monitorowanie przestrzegania przepisów określonych w art. 15 (zakaz sprzedaży i podawania alkoholu osobom nieletnim, nietrzeźwym i na kredyt) 1.000,-1.000,- 500,-500,- 500,-500,-
6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego;6.1. Monitorowanie skali problemów związanych z wykluczeniem społecznym ----------
Razem 290.665,-
Pozostałe środki rezerwa środków na zorganizowanie profilaktycznych zajęć wakacyjnych

2 comments:

Karolina Zarębska said...

Ciekawie opisany temat. Pozdrawiam.

Marek Wołos said...

Bardzo fajnie, że są organizowane takie działania i plany jak walczyć z uzależnieniami. Na pewno również warto osobę chorą wysłać na dobrą terpię do https://detoksfenix.pl/ i w takim ośrodku z pewnością będą w stanie jej pomóc wyjść z uzależnienia.